2016-05-31

Nya säsonger på gång

När de silverblanka blir alltmer sporadiskt förekommande på kusten minskar också antalet spönötare. Få av dem är året-runt-fiskare, märker jag. Jag tillhör inte den sorten. En ny säsong randas. Eller, flera olika säsonger står för dörren. Så är det hela tiden. En säsong klingar av, en annan tar vid. Ofta överlappar de varandra.

Metegrejorna står redo. Doften av mäsk, boostsprayer och majskorn blir en del av min fiskevardag.
Den milda försommarskymningen, som bara långsamt förbyts till ett slags mörker, är en av mina favorittider på året. Här sitter jag i min stol, med kaffet upphällt och blicken fäst på en liten flötestopp. Fåglarna sjunger, kanske bräker ett får någonstans, eller så är det bara ett svagt vindsus som bryter den nästan totala tystheten. 



Snart är mäsket placerat på rätt ställe, tänker jag. Efter att ha lodat djupet och hittat en fläck som jag tycker ligger på rätt avstånd och med rätt djup kastar jag ut ett par pingisbollstora bollar och loosefeedar med majs och pellets. Inte för mycket. De lär finnas här ändå och jag vill inte att de har så mycket att äta att mitt bete inte märks. 

När det överblyade flötet lyfter sig en centimeter vaknar hela kroppen till liv, pulsen ökar och handen gör automatiskt ett stadigt lyft. Den första sutaren är fast. En arg liten hanne som inte vill ge sig direkt. Kanske väger den 1,8 eller 1,9 kilo. Möjligen två jämnt. Jag väger eller mäter den inte. Jag släpper den åter med vördnad och myser i stolen. 



När jag tror att aktiviteten ska öka avtar den istället. Utan synlig förklaring blir det tomt och dött. Inga bubblor. Bara ett par rullande sutare en bra bit bort. Jag funderar, överväger mäskningsstrategin och bestämmer mig för att avvakta. Efter tjugo minuter, börjar jag försiktigt skuta ut lite pellets med slangbellan. Precis intill flötet. Men också mellan flötet och en liten fläck där det bubblat några gånger. Snart rör sig åter bubblande fiskar över min hotspot. Ett snabbt vandrande flöte i sidled, krokning och djupt bugande spö. Det är vansinnigt roligt. Det blir inga bjässar den här aftonen, men fina, välnärda sutare runt två kilo, sköt nog inga småsarvar eller anat som stör – och myggfritt. På väg hem i mörkret ser jag både räv och kaniner, mitt i all grönska. Naturen lever så här års. Leve naturen!


9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej är på fiskeresa på Gotland kommer från Nordmaling utanför Umeå ska till Fårö på måndag vore trevligt med lite tips om havsörings ställen,fiskar både med fluga å spinn/Häl Reijo Rantamäki

Anonym sa...

Hejsan. När kan man börja förvänta sig att få abborre och gädda på kroken när man fiskar i dom gotländska åarna och insjöarna?
/Anna

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej Reijo. Lite sent svar kanske. Det där med ställen är ju lite som att fråga efter folks favoritplatser för svamp... Alla har sina favorittillhåll som man kanske inte sprider i elektroniska forum. ;)

Men generellt: det är vääääldigt sent på säsongen. Vattnet är varmt och öringen mestadels ute till havs. Jag skulle satsa på djupare platser där det finns kallare vatten och ansamlingar av bytesdjur. Kvällar och morgnar är hetast förstås. Skitfiske!

Anna - ja du... det är svårt att svara på generellt. Men nu är ju vattentemperaturen stigande och det blir allt mer liv och rörelse så bör det hugga lite.

Anonym sa...

Hej tack för ditt svar nu drar vi till Borgafjäll så om du kommer dit ska jag visa dig på fina fiskeställen jag är inte så sniken av mig när det gäller att dela med mig av mina fiskeställen/Skitfiske på dig av en besviken norrlänning/häl Reijo

Nicka - fiskebloggaren sa...

Reijo - det handlar inte om att vara missunnsam. Om du har följt min blogg förstår du att det är många som läser här. Att peka ut ett enstaka ställe här skulle kunna innebära stora problem. Det är ju snarare en gyllene regel varthän du än kustfiskar. Fråga vem som helst. Men, nästan viktigare: havsöringsfiske på kusten handlar inte om att vittja små, speciella platser. Det handlar om att hitta fisken för dagen, eller för stunden.

Vill man kan man ju alltid använda en fiskeguide. De lever på att föra folk till platser de tror på. Jag konkurrerar inte med dem.

Fredrik sa...

Nicka .... bry dig inte om stolpskottet. vemfan tror han att han e?? liksom - hej. jag känner inte dig kan du ge mig dina heta platser annars blir jag sur. ??

rejo borde skämmas. dåligt!!!!

Anonym sa...

Reijo-förstår din iver men ingenstans jag har fiskat har det fungerat så. Har själv varit och fiskat kring Borgafjäll-fint fiske men det var inte direkt så jag fick de bästa fiskeplatserna utpekade av lokalbefolkningen. Men googla lite på hur havsöringen lever så är det relativt lätt att lista ut var de borde kunna finnas...
Tomi

Anonym sa...

Hej ja ä ingen idiot var inte ute efter dom bästa platserna bara lite tips om var ja borde fiska Gotland har en lång kust./Önskar dig en bra fiskesommar/Häl Reijo

Nicka - fiskebloggaren sa...

Ingen fara för min del, Reijo. jag försökte faktiskt ge dig lite korta, allmänna råd ovan, men du kallade mig sniken. En karta och lite eftertanke så hade du haft flera platser bara där ... Du har fortfarande inte förstått problematiken med att peka ut specifika platser i ett forum där väldigt många människor sitter och läser.
Och som jag också sagt hundratusentals gånger: Gotlands har en lång kust. Just därför finns det massor av heta platser, som kan variera från dag till dag. Man får testa och leta lite.