2012-12-29

En mäktig kamp

Det friskar i ordentligt och vägen ner mot vattnet är såphal. Och vågorna. Det kommer inte att gå att ta sig ut särskilt långt, inser jag. Som en liten ritual tar jag en kopp java i skydd av träden innan jag släntrar ner i ett grönaktigt hav. 

Ute i vågorna studsar betet nästan på ytan av kraften. Strax innanför är det strömt, turbulent, tufft. Jag vadar längs med stranden. Jag tycker mig se ett par fiskare i vattnet, någon kilometer bort. Men när regnet lättar konstaterar jag att det bara är svanar och stenar. Fullt förståeligt. Det här är inte något mysväder. 




Virveln är tydlig. Det är fisk efter. Nu är jag på helspänn. Efter betet kommer en stor skugga, ända in till spöspetsen. Det är nu det svåra valet kommer. På några ynka hundradelssekunder far beslutsalternativen genom hjärnan. Antingen snabbt kasta ut igen och få bättre slagläge på fisken eller chansa på ett sista vevstopp och hoppas att det går att kroka en eventuellt huggande firre på så kort lina. Tveksamheten avgör, mer eller mindre automatiskt. Betet dinglar ner i vågskummet och en lång fisk kastar sig över det och rusar iväg. Spöt uppåt/bakåt och tummen på spolen. Nitar jag den? Den rusar hårt in mot stenarna, men släpper. Var det verkligen en lekfärgad fisk, som jag gissade först. Jag såg egentligen bara en mörk rygg. Men den betedde sig märkligt. Omöjligt att veta. 

Jag betar av ett par hundra meter utan att känna eller se något mer i fiskväg. Men "konstigt" och "oväntat" är ord som så ofta passar in i fiskets värld. När jag bestämt att gå i land tar jag ett kast rakt inåt. Smack! En blank öring ruskar runt i ytan och ser till att mitt blodtryck höjs. Men inte heller den vill vara med särskilt länge. Men nu är jag definitivt på krigsstigen. Ge aldrig upp, ekar i mitt huvud.

Tillbaka där allt började kastar jag ut mot en stor sten och blir så där härligt segerviss. Och jajjemen. Hugget är tungt, vågorna mäktiga. Snart inser jag att även fisken är mäktig. Den tar lina och utnyttjar den svaga strömmen på grundvattnet. Den ger mig allt den har och jag  är konfunderad. En besa, tänker jag först. Men den rullar inte segt i ytan, den är på tok för stark för att vara utlekt. Och inte ser jag något silver blänka i böljan. Förklaringen kommer efter en bra stund, då jag ensam i kulingbyarna skattar och våndas om vartannat, med mitt spö djupt bockat och satt under presss.

Det är en regnbåge av kolossalformat. Inga trasiga fenor, ingen missformad kropp, utan en stadig hanne i lekdräkt, med spolformad kropp och muskler som dallrar. 




Den förtjänar nästan sitt liv som rymling där ute i havet, men faktum är att den inte hör hemma här. Och den ska inte få chansen att kliva upp i våra åar och spoliera öringsleken. Men en eloge får den. Vilken kamp. Vilken fisk. Mäktiga 82 centimeter regnbåge, vild som Östersjön själv. Den öring jag senare landar och släpper åter bleknar på något sätt. Mäktigt, var ordet. 

29 kommentarer:

Nicke sa...

Fantastisk grann! Grattis!

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tack så mycket. Ja, en riktig praktfisk!

Samme sa...

kunglig fisk för fiskekungen,,,, så är det bara

Anonym sa...

man blir avis på dina coola bilder och fångster. har själv varit i och vevat nu 3ggr under julen å bara blivit blåfrusen å inte tillstymmelse till livstecken i vattnet :(

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tack hörni. Ibland är det segt, men det är ju också charmen. det är bara att ligga i och inte glömma bort att njuta av att få vara där ute i verkligheten.

Herr D sa...

Siddu, ingen dålig pjäs i vågskvalpet skulle sitta fint till nyår med en sådan.
Det verkar som det ökar lite med Rymlingar även på denna sidan kustbandet, har ni märkt av det på Ön?

Anonym sa...

Grattis igen Nicka! Mäktig fisk... :)
//Lasse

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tackar herrar!

Herr D - jo, några rapporter har komt in i höst och själv har jag fått två. Fast jag tror inte att mina två egentligen har något samröre eller samband - mer än att de är av samma art förstås. :)
Men det har uppenbarligen dykt upp lite fler regnbågar den här hösten än förra, vad nu det beror på.

Anonym sa...

Tjusigt! Det är bara att lyfta på hatten och gratulera till en spektakulär fångst.


/Conrad

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tackar! Har nog inte själv sett en sådan häftig regnbåge från Sverige tidigare. One in a million. :-)

Henrik sa...

Jaha. Nu har du ställt till det igen. Du vet, vi Secret Steelhead & Seatrout Agents (aka SSSA) förväntas hålla en låg profil. Det lyckas du inte med. Du får sparken nu. Men grattis till fabulös fisk, Nicka!!

Nicka - fiskebloggaren sa...

Oj. Jag visste inte att jag var invald. Förlåt. Och tack. Och gott nytt år.

Anonym sa...

Grattis till en mycket fin Båge och ja ,den hör inte hemma i våra vatten.Bra beslut Mvh Harri Nyman.Tack för ett bra fotto i Västerviks Pike Open hösten 2012.

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tack för det och gott nytt år.

CJ sa...

Ojojojoj. Ingen dålig regnbåge det där, snyggt!

Nicka - fiskebloggaren sa...

:) Tackar.

Anonym sa...

Wow, majestætisk fisk. Og flot. Og med den længde og kondition tør jeg slet ikke tænke på vægten :-O
Stort tillykke.
/Jacob

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tack, Jacob. En härlig fisk - och en kul överraskning. :)

Tomi sa...

Ja,jättefisk med tanke på vad som normalt kommer upp,vad vägde den?

Anonym sa...

Om vi är tre noviser vad gäller havsöring, är det värt att åka från värmland i april för att prova detta?
Eller är en annan månad att föredra?
Mvh
Patrik

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tomi - 6,75.
Patrik - svårt att säga. Det finns havsöringskuster närmare er. Men jag är inte rätt man att tipsa om dessa. Fisketrycket är rätt högt här under den heta vårperioden och fisket inte så lätt som många kanske vill få det att låta som. Det är alltid lättare att lyckas på hemmaplan eftersom man kan utnyttja tiden rätt och effektivt - och dessutom använda sin lokalkännedom om var, när hur.

Anonym sa...

Tack för svaret, men det är ju så fint på Gotland så vi tror att vi lägger en vecka där iallafall.
Mvh
Patrik

Nicka - fiskebloggaren sa...

visst är det! :) Välkomna

Anonym sa...

Grattis till den enorma bågen, sanslös fisk faktiskt!

Hade på en besa häromdagen, den var dock väldigt slö men inte alls slank snarare ett riktigt praktexemplar, 72-75cm och fet, så uppskatt den till 5+.
Vore skoj att se den blank, får hoppas den vill bli krokad igen :)

Tänkte kolla med dig som säkerligen sett dessa bojar som ligger vid reningsverket. Är det utmärkningen av utloppet eller är det någon vandal med nät kanske, vet du vad det är?

//Rob

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej och tackar.
Bojarna är antagligen några som är markörer för arbeten som bedrivs där. Jag är inte hundra procent säker, men så var fallet tidigare i alla fall.

Anonym sa...

Hej!! Tänkte höra lite vad du använder för vadarkläder ? Nu när det är lite kallare i både vattnet o luften, o även vad du använder längre fram i säsongen Alla tips uppskattas.

Nicka - fiskebloggaren sa...

Halloj. Jag använder andasvadare året om - jag gillar inte otympligheten med neopren. jag anpassar helt enkelt vad jag har under. men många föredrar ju neopren för att det är just varmt och skön när det är isande kallt i vattnet - och när man behöver sätta sig ner en stund, utan att riskera att riva sönder bakdelen. :-)
Underställ, fleecebibs och fleecetröja under vadare och vadarjacka så här års funkar rätt bra tycker jag, men det bero också på hur långt man ska vandra på land och så vidare.

Linus sa...

Så nyfiken på vilket drag denna fantastiska båge tog på?

Nicka - fiskebloggaren sa...

Hej. Inga konstigheter. Fiskade med ett 20-grams Vicke just då.