2011-08-07

Hetta och svalka

Nio grader i vattnet. I alla fall på vissa kustavsnitt. På andra är det en bra bit över 20 och fullt av färgglada badkläder. Men på de där mer svalkande platserna simmar öringar omkring. Flera rapporter om sommaröringar, de flesta dock med annalkande lekkostym på kroppen, kommer in. Jag blir erbjuden att hänga på, fler gånger om. Jag avböjer vänligt. När det är kortbralleväder ska det mycket till för att jag ska ta på mig något annat. Och det går ju inte heller att vada i knappt tiogradigt vatten i just kortbrallor. 


Å andra sidan är det inte alls gäddväder när vi far iväg för lite äventyr. Men det bryr sig inte gäddorna om. Abborrarna är trögare, eller så hinner de inte med i svängarna när glupska krokodiler hittar först. Nej, öringarna får vänta ett bra tag tror jag. Men visst lockar tanken på en smällfet, tobisstinn torped i ubåtsklass. Ny dag, nya funderingar.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med. Tack för senast!

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tack själv. :)