2011-02-13

Kalla fötter i solen

20 kast. På sin höjd. Fler hinner jag inte innan isen tagit över spöringarna, hävdar Micke. Nja. Jag tippar på ett trettiotal, tänker jag och kliver ner i ett krispigt strandbryn med is och vatten omvartannat. Fötterna är iskalla i vintervattnet, men näsan är varm i solen.
Jag upptäcker att favoritvadarjackan nu lagt av fullständigt. Dragkedjan har öppnat sig från två håll. Jahapp. Och inte hugger det. Inte ett liv, förutom grupperna av knölsvanar som plaskar bland några storstenar.


Jag byter ställe. Delvis för att få tillfälle att värma fötterna med en promenad. Knappt har jag hunnit ut i vattnet förrän en osedvanlig långsmal molnstrimma täcker den där näsvärmaren. Nu är nästippen kall. Men å andra sidan drar det till i linan. Jag borde inte bli förvånad. Det är en liten. En liten besa, dessutom. Jag snor åt mig en bild med mobilkameran och släpper den lille. De trettio kasten har åter passerat. Spöringsrensning och ett sista kast, sen kränger jag av mig den trasiga vadarjackan och väcker liv i näsan och fötterna. 


4 kommentarer:

Anonym sa...

Fråga till proffset :)

Är det lönt att köra lite kustmete nu vid denna årstiden?
Vad kan man tänkas få om det e lönt?
Tänkte runt hamnen i Visby

Nicka - fiskebloggaren sa...

Menar du verkligen mig? :)


Ja... ehhh... Är det -10 är det ju inte så lätt att få grejorna att funka, eller att ta sig igenom ishinnan på vattnet. Men annars borde det teoretiskt sett gå att lura någon skrubba eller kanske en abborre. Möjligen någon förvirrad småtorsk eller öring - om inte allihopa har dragit sig till djupare vatten och står och tjurar i kylan.

Men OM du skulle testa får du gärna återkomma med en rapport. :)

Anonym sa...

Skrubba e väl fiskeförbud på nu?

Tänkte nog smita ner å testa nån dag när det e lite varmare än just idag :)

Makrill e inget som irrar sig hela vägen in?

Nicka - fiskebloggaren sa...

Ja, det stämmer. Fångstförbud på skrubba råder från den 15 feb, vilket är i dag (i skrivande stund), till den 15 maj.
Abborren är fredad från 1 mars. Makrillar är inte vanliga här. Det finns väl en och annan yrkesfiskare som fångat någon enstaka genom åren, men det är nog ingen större chans att rikta fisket efter de få filurer som felnavigerat... ;)