2009-12-29

Rätt dag - fel ställe

Det är regn, mellan snöbyarna och iskylan. Isarna låter vänta på sig, men inte kusträderna. Sjöfåglarna tystnar när vindstyrkan ökar. Bilens vindrutetorkare sveper fram och tillbaka, som mina funderingar. Vänster eller höger? Öster eller väster? Syd eller norr? Första stället ser så lovande ut att jag nästan ryser till. Inte ett liv. Händerna är snart blöta och stela i vågsvall som ger sig den på att få mig ur balans. Jag åker vidare. Joel rapporterar in samma som min skörd: nada. Tomt.


Men i envishetens tecken kommer till slut en handvärmare. Visserligen är fisken av samma färg och muskelstyrka som en tångruska, modell lagom. Jag valde kanske fel plats, för snart piper telefonen och Joel visar hur en blankare fisk ser ut. Lite senare kommer ett nytt foto, där knallröda havsöringsfiléer ligger på hans skärbräda. Vid det laget är jag i färd med att skiva upp lite julskinka ... Det där försiktiga hugget får nog, trots allt, anses som dagens höjdpunkt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gott Nytt Silver År!
/S

Nicka - fiskebloggaren sa...

Detsamma. Go for gold - get at least silver.