2009-08-12

I väntan på höst

Nja, jag trivs bra i sommaren. Förträffligt, vill jag lova. Åtskilliga kvällar, nätter och morgnar tillbringas i jakten på olika undervattensvarelser. Jämförelsevis många bottenätande arter, upptäcker jag när jag sammanfattar det hela. Lokaliserar man födan med hjälp av doft- och känselorgan och samtidigt vill hålla sig undan från predatorer är det ju praktiskt att tillbringa den mörka tiden med att fylla buken.


Även herrn bakom flötet käkar något i natten. Det passar bra till kaffet och håller blodsockernivån på rätt nivå. Så kommer en gryning och en dag - då man lämpligen släpper fiskegrejorna till förmån för utflyktskorg, badbrallor och annat somrigt.

Micke är på ön igen. Vi röjer runt till olika vatten och har både vin och vatten. Och kaffe, if you know what I mean. Den lilla putmunnen tillhör en av Mickes fångster. Även den rotade runt på botten och nappade sådär försiktigt som bara vissa arter kan. Jag putar också lite med munnen, för det är mest Micke som excellerar. Men mest garvar jag. Dels för att han är värd det, dels för att jag får min beskärda del av fiskar jag också. På botten och strax där ovanför.

Och som tur är ... än är det inte höst. Mycket kul väntar under den avsvalnande årstiden, men ännu ska sommarens alla arter betvingas.

Inga kommentarer: