2008-04-05

Väntade kast

Kustfiske är ingen förutsägbar historia. Och samtidigt är det just vad det är. Den ena dagen börjar med vårväder som får småfåglarna att gå i spinn och sjunga arior som aldrig förr. Den utlovade vinden uteblir, eller kommer från ett högst oväntat håll. Stefan & c:o, som är mina gäster, svingar på och njuter av vyerna. Men öringarna vill inte. Trots att vinden ökar, rör upp vattnet och svallar in vågor från det älskade sydväst så är det trögt. Riktigt trögt. Några av mina fiskebekanta och -kamrater rapporterar om likaledes hopplöst läge. Några andra säger tvärtom att det hugger hej vilt. Stora, feta rackare dessutom.

Men det kommer alltid en ny dag. Dagen efter är det Ulf med kamrater som slår följe och litar till mina ord. "Idag kommer det att hugga". Sydväst igen. Lite färg i vattnet, moln som täcker de skarpaste solstrålarna och skummiga vågor ute över kanter och stenar. Och visst - det blir fisk. Både små och större. Vissa hoppar av, andra följer med hela vägen. I vårsolen tampas stora horder av fiskare med Gotlands silver. Några lyckas ypperligt. Andra har det svårare. Själv åker jag hem med ett hyfsat nöjt smajl över läpparna. Jag släpper tillbaka majoriteten, men behåller en liten tjockis på dryga halvmetern som blir fina filéer. I kameralinsens fång får det bli en posering á la Danmark. Absolut inget ont om våra duktiga fiskegrannar (som är föregångare inom det mesta vad gäller kustfisket, förresten!). Men den som sett en annons från något stort danskt sportfiskeföretag från nutiden inser att vidvinkel och ganska raka armar är vad som gäller. ;) Fiske är dejligt.

2 kommentarer:

Herr D sa...

Ja du Nicka!
Hyfsat Smajl var länge sen jag hade, har inte lyckats landa en Öring sen i Januari och då har jag trälat livegen under fiskeguden varje helg i timmar utan att ens sett eller känt så mycket som en silverfisk ;-) ok en dag fick jag drilla i ett per sec. Snart drar jag in till närmaste akvarieaffär och trycker ner flugspöt i första bästa burk full av fisk.....

Nicka - fiskebloggaren sa...

Herr D> Akvarieproceduren rekommenderas vanligtvis inte. Men i det här fallet kan kanske omständigheterna ändå vara tillräckliga skäl för ett avsteg från principen. Det gäller ju att bryta en nedåtgående trend.