2008-02-03

I tjugo meter per sekund

Det blåser in en rapport från andra sidan landet. Påhittige Jonas ger inte tappt. Fastän stormarna yr på Sveriges västra flank så är han ute och jagar sina öringar. Två ynka grader och 18-20 meter per sekund. Jag funderar på om han blivit halvgalen, men får snabbt svälja den tanken. Jonas mejlar:

- Hade jag inte läst din artikel om busväder [Fiskejournalen] så hade jag aldrig stuckit ut. Man tackar.

Åh, det är jag som ska tacka. Eller ska jag göra avbön? Alltså, jag menade inte att man ska riskera att blåsa iväg ut över Atlanten, eller in i Smålandsskogarna, för att få lite böj i spöt. Det finns ju busväder och busväder. :)

Ingen fara. Jonas höll sig kvar i strandbrynet och landade två fina öringar på tre timmars fiske. Det är bara att lyfta på hatten, men man måste hålla hårt i brättet i dess tider. Annars hamnar den väl i Baltikum. Minst.

Foto: Jonas Christiansson


Inga kommentarer: