2007-12-30

Gott slut, ny start

Det knakar i husväggarna av sydvästvinden när jag vaknar. Två dagars mastodontvind verkar bli tre. Men efter en lång frukost och kort överläggning med mig själv stassar jag om till öringsjakt. En udde med lite gammal sjö och friska vågor blir perfekt. Det här är en sådan där dag då jag nästan vågar lova öring. Vattnet ser perfekt ut. Ute bland storstenarna virvlar turbulent vatten åt alla håll. Det stänker upp brackvatten innanför kragen.

Snart är årets sista fisketur en lyckad utflykt. Två snabba öringar åker med in. En får gå på tillväxt, den andra åker med hem. Ingen jättestor fisk, men härligt blank med fjäll som rasar iväg som hundralapparna under julhelgen. Det är skönt att återvända till hemmets värme. Ett gott slut, med en lockande smak inför det nya året.

Nu är året baske mig till ända. Med en sabla tur blir nästa år inte bara året då du får dina drömmars fisk. Låt oss hoppas att det blir året då fiskepolitiken drabbas av intelligens och känsla. Då ministrar och Fiskeriverket lyssnar till forskarna och vanliga dödliga som råkar äga ett samvete - och en sådan enkel sak som sunt förnuft. Den här reflektionen förtjänar givetvis en mer ingående diskussion. Fast det tar vi en annan gång.

2007 avslutades i silver. Låt 2008 föra med sig guld. Minst.

Jag önskar dig ett riktigt gott nytt 2008. På återhörande, hoppas jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gott nytt själv!
Hade det inte varit för en allt fiske uteslutande dunderförkylning så hade jag förstås avslutat detta år med en fet blanking...men den får komma med i 2008 års statistik istället....host, prosit o snörvel.
/Bottennapparn

Anonym sa...

Gott nytt år, och jag hoppas dina förhoppningar om våra politiker slår in! (bor själv nästan granne med Pourbaix-Lundin som lagt en knepig motion om fiske och allemansrätten...får nog kanske lobba lite på hemmaplan)

Som vanligt, fantastiska beskrivningar och fina bilder...själv har jag nog inga ursäkter för det uteblivna fisket. Bara en riktigt slapp julledighet med hemmamys och mängder av sällskapsspel.

God fortsättning!
Anna

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tackar! Jaså, du är granne med henne. Jag har personligen mejlat och bett om ett uppvaknande, men det verkar inte funka... ;) Det är mycket som är helt åt he-e i politiken. Men det värsta av allt är det systematiska tömmandet av våra hav som får fortgå pga av rena dumheter, okunnighet, inbilskhet och några starka lobbyister inom yrkesfiskekåren. Tragik är inte ett tillräckligt starkt begrepp...

Har du inte läst den fantastiska "Tyst hav" av Isabella Lövin så gör det på studs. Det är så skönt att någon äntligen orkar samla alla trådar och säga ifrån.

*Pust*. Jag blir upprörd. Men en stilla tur till havet brukar hjälpa i eländet. ;) Må så gott!