2006-10-03

Prylar, för allt och inget

Prylar. Jag erkänner. Jag älskar dem. Jag är ingen fanatiker (visst, det säger alla), men det är något visst med att packa upp en ny och efterlängtad attiralj ur sin originalförpackning. Att snurra, vrida, vända och betrakta det lilla mästerverket. Eller stora mästerverket, för den delen. Vissa tingestar förblir mest ögonfröjd och ägandefägnad. Andra blir trofasta kompisar i ur och skur. Den lilla barometern/vindmätaren/klockan/termometern är en av de senare. Den ser lite onödig ut. Men den är inte alls pjåkig att ha hängande runt halsen när det vankas fisketur.

Att ha lite koll på baromtertryck och temperatur ger åtminstone näring åt fiskedagboken. Med lite envetenhet och tur ger det också bättre fiske på sikt. Och mer att diskutera och fundera kring. Bara det är väl något?

Och ibland är det ju finesserna som avgör. I alla fall om hjärtat får avgöra. Ett väl balanserat och avvägt tackel. Rätt placering av betet. Djupet minutiöst lodat. Allting genomtänkt. Uträknat och anpassat.

Det är inte ovanligt att jag kommer nerlastad till fiskeplatsen. Som en sherpa lastar jag mig svettig och får ett extra träningspass på väg mot vattnet. Sanningen att säga är det en skön känsla att veta att ett eventuellt misslyckande åtminstone inte beror på att fel - eller för få - grejor var med på turen. Allt är med! Men många gånger vore det smartare att exkludera vissa saker ur totalpackningen. Hälften vore nog. Och en tredjedel skulle närma sig vett och sans.


Men det är sällan det tråkiga förnuftet får råda. Dessutom är jag en usel packare, men skaplig bärare. Istället för att överväga vad som ska med så slänger jag ner det mesta i väskor och fickor. Man vet ju aldrig.

Kanske är det just därför som ett havsöringsfiske på kusten är en sådan skön kontrast till mycket annat. Ett spö, en dragask och ett par vadarbrallor. Plus den obligatoriska kaffetermosen. Sen är man klar. Fast ... det är ju lätt hänt att en extra låda med drag, något extraspö, den där nya, sköna, snygga rullen, lilla barometermojen, en håv och lite annat smått och gott åker med i bagaget. Man vet ju aldrig. Och vad ska man ha alla undersköna och fulländade uppfinningar till om man inte verkligen använder dem? Jag bara undrar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

nicka, skriv mer. Man blir så jä..a glad. :-D

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tackar, F! Jag ska försöka hinna. Men fisket går före... ;)

Anonym sa...

Ett spö, en rulle, en dragask och sen vadare på, tillsätt vatten ifrån Östersjön och
du kan fiska HÖ. Lite annorlunda jämfört med karpfiske...;)
MVH
A

Nicka - fiskebloggaren sa...

hej A! Ja, är det inte det som är charmen? :) Fiske på tusen olika sätt, med miljoner olika uppsättningar och variationer prylar. Nu packar jag mig iväg på fiskeäventyr apropå det. På återhörande.

Anonym sa...

Mycket trevlig sajt du skapat. En värdig efterföljare till din tidigare.

/Andreas

Anonym sa...

Sen en liten varning, www.hellenberg.com är inte så lämplig att gå in på/
MVH
Alexmcfire

Nicka - fiskebloggaren sa...

Tackar Andreas. :)